October 17, 2015

Taidetta: Ai Weiwei

Meinasin jo jättää kertomatta, että kävin jokin aika sitten katsomassa Ai Weiwein näyttelyä Lontoossa Royal Academy of Artsissa, mutta sitten huomasin, että hei, Helsingissähän on myös tänä talvena esillä Ai Weiwein näyttely! Tällaista sattumusta ei voi ohittaa, joten pakkohan tästä on pari sanaa kirjoittaa.

Ai Weiwei on siis kiinalainen taiteilija ja toisinajattelija, jota Kiinan virallinen johto on yrittänyt vaientaa jo vuosia. Viimeksi hän on ollut vuosia maastapoistumiskiellossa, josta vapautui vasta tämän vuoden heinäkuussa. Tästä voikin jo arvata, että taide on poliittista, kantaaottavaa ja Kiinan viranomaisten salaisuuksia paljastavaa.

Näyttely alkaa toki hiukan leppoisammissa merkeissä museon ulkopuolelta, jossa on esillä valtavia puita. Kyseessä on Etelä-Kiinan vuorilla luonnollisesti kuolleiden puiden osista rakennettuja puuveistoksia. Ai Weiwei on ostanut puiden palat markkinoilta ja koonnut ne uudelleen yhteen puun muotoon. Näiden pystyttäminen Lontooseen muuten rahoitettiin joukkorahoituksella. Käsittääkseni puita on esillä myös Helsingissä.
Mutta leppoisuus (jos sitä kuolleissa puissa alunperinkään oli) loppuu kyllä sitten siihen. Lontoossa on esillä muun muassa valtava taulu, joka on kirjoitettu täyteen nimiä ja päivämääriä, ne ovat Sichuanin maanjäristyksessä vuonna 2008 kuolleiden koululaisten ja opiskelijoiden tietoja, jotka Kiinan viranomaiset yrittivät salata.

Mutta miksi salata maanjäristyksessä kuolleiden nuorten määrä ja nimet? Luonnonilmiö, jolla ei ole mitään tekemistä hallinnon tai politiikan kanssa? Vastaus piilee rakennusskandaalissa, joka paljastui maanjäristyksen myötä. Järistyksen jäljiltä nimittäin selvisi, että opiskelijatalojen rakentamisessa ei ollutkaan noudatettu rakentamissääntöjä, vaan sekä sääntöjen noudattamisessa että materiaaleissa oli oikaistu pahan kerran, mikä aiheutti sen, että talot luhistuivat kuin korttitalot. Kun Ai Weiwei ryhtyi selvittämään asiaa, hän mm. joutui poliisin pidättämäksi ja pahoinpitelemäksi.
Auki kääritty Kiina.


Colored Vases - teollisuusmaalilla maalattuja neoliittisiä vaaseja.

Sananvapaus kaikille ympäri Kiinan.
Olin itse näyttelyssä hiukan ristiriitaisissa tunnelmissa. Taiteilija kritisoi Kiinaa ja etenkin sen hallintoa, mutta toisaalta taiteessa näkyy rakkaus Kiinaan ja sen perinteisen taiteen, käsityötaidon arvostus. Toisaalta työt ovat kauniita, mutta niillä on myös rankka ja raadollinen puolensa. 

Kaikenkaikkiaan siis näyttely, josta poistuu mieli täynnä ajatuksia, ei ehkä tosin niitä kaikkein positiivisimpia sellaisia.


No comments:

Post a Comment