February 26, 2014

Kun joku voi mennä pieleen... - When Something Can Go Wrong...

Mukavan viikonlopun jälkeen olikin sitten ihan jo tiistaina aika, että kaikki menee pieleen. No, pieleen meni oikeastaan vain yksi asia, mutta kun samaan asiaan liittyen on jo mennyt aika monta asiaa pieleen aiemmin, niin kyllä eilen aamulla tarvittiin ihan kunnon annokset suklaata, että pääsin takaisin normaaliin mielentilaan.

After a fun weekend it was about time on Tuesday for everything to go wrong. Well, it was really only one thing that went wrong but as there has already been few other things related to this one that have been wide of the mark it needed a good amount of chocolate to get me back to my normal positive (-ish) state of mind.

Olen aiemmin kehunut, kuinka meidän kokemuksemme paikallisesta terveydenhuollosta eli NHS:stä ovat olleet ihan positiivisia. No, tässä parin viikon aikana on pisteet kyllä tulleet aika lailla ropisemalla alas.

I have earlier shared with you how happy we have been with NHS. Well, during the last two months they have done a lot to change that.
Ensin muutama viikko sitten sain lääkäriasemalta soiton, että heillä ei ole Taaperon rokotustietoja. Toimitin ne kyllä varmasti heille viime keväänä, kun rekisteröidyimme asemalle. Saivat kopion suomalaisesta rokotusohjelmasta, englanninkielisenä, sekä kopion Taaperin neuvolakortin rokotussivusta. Ja selitin heille molemmat paperit. Mutta nyt siis heillä ei näitä tietoja ole. Niinpä sitten otin uudet kopiot ja kiikutin ne lääkäriasemalle, ja taas selitin molemmat paperit, ja keskustelimme vielä vastaanottohenkilön kanssa, että siirtymä englantilaiseen ohjelmaan sujunee varmasti ihan ongelmitta.

First few weeks ago I received a phone call from our surgery that they don’t have Toddler’s immunisation records. Which I definitely gave them when we registered last year, they received a copy of Finnish immunisation program and a copy of Toddler’s “red book” – or the Finnish version of it. And I explained them both these papers. But now – they don’t have these records. So I took new copies and took them to the surgery, again explained both papers and discussed with the receptionist how the transition to the English program should be quite straightforward.

Seuraavalla viikolla lääkäriasemalta soitettiin uudestaan. Heillä ei ole Taaperon rokotustietoja. Kerroin toimittaneeni ne heille viimeksi edellisellä viikolla. Ei auta, heillä ei ole rokotustietoja. Ja viemään samat paperit sitten sinne kolmannen kerran.

Next week – another phone call. They don’t have Toddler’s immunisation records. I told I delivered them the previous week. No, they don’t have his details. And to take the same papers to them for the third time.
Ja ihme ja kumma, nyt tiedot ovat järjestelmässä. Mistä tiedän tämän? No siitä, että viime viikolla soittivat sieltä, että Taaperolta puuttuu yksi rokote, nimittäin aivokalvontulehdusrokotus, joka täällä kuuluu normaaliin ohjelmaan, mutta Suomessa ei. Ja sovimme, että TIISTAINA 25.2. menemme rokotettavaksi. Niinpä sitten kyseisenä ajankohtana eli eilen kiikutin Taaperon rokotettavaksi. Ja kuulin, että kuulkaas, teidän aikanne on KAHDEN VIIKON PÄÄSTÄ, eikä suinkaan tänään.

And now, finally, the details are in their system. How do I know that? Because they phoned me again last week and said Toddler is missing one vaccination, meningitis c, that is, which belongs to the British program but not to the Finnish one. We agreed that I’ll bring Toddler for the vaccination on TUESDAY 25TH. So I took Toddler to the surgery yesterday morning – only to hear that no, your appointment is not today, it is in TWO WEEKS.

Savu ja höyry ja muut kaasut päästä ja korvista nousten annoin heille sitten palautetta tästä heidän rokotustietojen käsittelystään ja aikataulujensa hallitsemisesta, enhän minä voi yhtenään siellä laukata, mutta mitäs se poloinen vastaanottovirkailija siinä voi tehdä, eipä muuta kuin pyydellä anteeksi. Mikä sekin sinänsä on kyllä ihme, sillä yleensähän täällä kaikki pyritään keinolla millä hyvänsä sysäämään asiakkaan omaksi syyksi.

Fuming and smoking I gave them some feedback about their immunisation records handling process and schedule management skills, I can’t keep going there every week after all, but the poor receptionist, what could she do except to apologise. Which actually is quite a lot as often here customer service does everything they can to make it look like it was all customer’s own fault.

Että tällä lailla meillä täällä NHS:n kanssa. Jos emme olisi ihan suht kohta muuttamassa, menisi lääkäriasema vaihtoon, mutta nyt näin lähellä muuttoa en viitsi ryhtyä moiseen. Periaatteessa vaihtamisen pitäisi kyllä olla ihan helppoa ja yksinkertaista, mutta en kyllä ota riskiä. Niinpä kiikutin Taaperon tarhaan ja menin kauppaan pääsiäissuklaaostoksille. Ja menemme uudelleen rokotettavaksi kahden viikon päästä. Ja alamme etsiä uutta lääkäriasemaa uudelta kotiseudulta.

So this is how it works with NHS. If we weren’t about to move pretty soon I would change to another surgery but this close to our move I won’t bother. In theory it should be really easy and simple but I’m not taking that risk. So I took Toddler to nursery and went Easter chocolate shopping. And will take Toddler for vaccination again in two weeks time. And start looking for a new surgery in our new neighbourhood.

Miten sinun viikkosi on sujunut?

How has your week been so far?

No comments:

Post a Comment