January 30, 2014

Tieteenharjoitusta - Science

Sarjassamme huomioita englantilaisesta päiväkodista/esikoulusta. Aiemmin tänä talvena/”talvena” kummastelin, kuinka päiväkodissa lapset pidetään sisällä, jos pihalla on jäätä. Tuohan kuulostaa suomalaisen korvaan tietysti täysin järjettömältä. Suomessa lapset olisivat sisällä puoli vuotta. Ei kovin terveellistä, eikä sitä kukaan kestäisi, ei lapset eikä aikuiset.

In our series "Observations on English nursery school/pre school". Earlier this winter/"winter" I learned that children are kept indoors if there is ice in the school garden. To a Finn that obviously sounds just absolutely, well, insane. That would mean that children in Finland would stay indoors for 6 months. Not too healthy, I'd say, I don't think anyone could bear that, neither children nor adults to that matter.

Mutta jotta ei menisi pelkästään ihmettelyksi, otetaan tähän vähän ihastelua väliin, päiväkotimmehan on oikeasti aivan erinomainen. Toim. Huom. Minulla siis ei ole kokemusta suomalaisesta päiväkodista , joten en tiedä, mitä siellä tehdään. Mutta täällä siis päiväkodissa oli eilen tutkittu vettä ja veden virtausta. Vettähän täällä siis tällä hetkellä riittää. Päiväkodin seinällä on pihalla sellainen koururakennelma, jota lapset käyttivät tutkimuksissaan. Olivat kantaneet ämpärillä vettä ja kaataneet sen koururakennelmaan ja sitten tarkkailleet mitä tapahtuu. Vettä oli kaadettu eri kohtiin ja seurattu, miten vesi käyttäytyy.
Kuva/Picture: www.express.co.uk
But lets give the school some recognition as well. After all, it really is a very good school. Keeping in mind that I have no experience on Finnish day care and have no idea what they do there. Yesterday at nursery school they had examined water and water flow. That is something we certainly have here at the moment, water. There on the school wall they have a gutter construction children used in their research. Bringing water with buckets and then pouring it in observing closely what would happen. Pouring water in different points in the construction and watching how water flow changes.

Samana päivänä oli tutustuttu myös veteen elinympäristönä, paikalla oli ihkaoikeita vesiliskoja. Siis pienessä akvaariossa. Niitä sitten tutkailtiin niin akvaariossa kuin kädessäkin (käsineet kädessä). Meidän pieni herttainen Taaperomme selitti innoissaan, kuinka lisko oli kakannut hänen kädelleen. Vau, mahtavaa!

Children had also examined water from other perspective, they actually had some newts there at school. In a small aquarium. Children even got to hold them (with gloves on). Our little lovely Toddler was so excited to tell me that he had held a newt and it had pooed on his hand. Wow, how great is that?!
Kuva/Picture: herppi.net
Aiemmin talvella oli rakennettu tulivuori ja tutkittu erään opettajan Islanninlomareissultaan tuomaa laavanpalasta.


Melko tieteellistä noin niin kuin kaksi-kolmevuotiaiden puuhaksi!

Earlier this winter they had built a volcano and examined a piece of volcanic rock one of the teachers got from her holiday in Iceland.

Pretty scientific for 2-3 -year-olds!

No comments:

Post a Comment